Har du digital postkasse i Digipost, kan du dele politiattesten direkte derfra og slippe å fremvise attesten fysisk. Søk om politiattest enkelt ved å følge stegene under.
Søk og fremvis digitalt
Steg1
Mottak og nedlasting av formålsskjema. Du mottar formålsskjema fra idrettslaget i Digipost når det er klart. Dette skjemaet må lastes ned for å starte søknadsprosessen hos politiet. Meldingen vil være merket "Formålsskjema til søknad om politiattest".
Steg2
Søknadsprosess hos politiet Etter å ha lastet ned formålsskjemaet fra Digipost, kan du starte innsending av søknaden hos politiet. Fyll ut søknaden, last opp formålsskjemaet, og send inn. Vent deretter på svar.
NB: Når politiet har behandlet søknaden, mottar du attesten i Digipost. Husk å dele den med ansvarlig via delingsforespørselen merket "Forespørsel om deling av politiattest."
Steg3
Del politiattesten med ditt idrettslag. Når du mottar ny og korrekt attest fra politiet i Digipost gjør følgende: Velg meldingen i Digipost merket "Forespørsel om deling av politiattest" og trykk så rød knapp "velg dokument". Velg riktig og oppdatert attest (maks 5 måneder gammel) med riktig formål og rolle, for å sende den til politiattestansvarlig. Del og send ved å trykke på "Del dokument". NB: Ikke last opp attesten i en "Ny melding" da bli den ikke delt korrekt.
Hvis du deler feil eller avbryter delingen, så kan du få ny delingsforespørsel fra idrettslaget.
Steg4
Godkjenning av rollen Når du har delt attesten digitalt, trenger du ikke å fremvise den fysisk. Politiattestansvarlig registrerer attesten, og rollen din blir sendt til godkjenning hos idrettslaget. Når godkjenningen er fullført, vil rollen din vises under "Roller og verv" i fanen "Aktive roller," og du kan starte i din nye rolle i idretten.